De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.

Eerste vergroeningsprojecten van Limburgse schooldomeinen gerealiseerd

dinsdag, 24 november 2020

21 Limburgse scholen rekenen sinds 2018 op de steun van het provinciebestuur om hun speelplaatsen groener te maken. Deze scholen maken gebruik van de provinciale subsidie “Vergroeningsprojecten van schooldomeinen”, en krijgen naast financiële hulp intensieve begeleiding. Honderden leerlingen genieten nu van een groene speelplaats, want de eerste drie scholen ronden de vergroeningswerken op hun schooldomein af.

Voordelen van natuurRijk leren

Onderzoek wijst het uit: een natuurlijk schooldomein biedt meer afwisseling en uitdaging voor kinderen en jongeren en is goed voor hun welzijn. Bovendien is een groene school waardevol voor de plaatselijke natuur en temperen de groene elementen op zo’n speelplaats de gevolgen van de klimaatverandering.

Bert Lambrechts, gedeputeerde van Milieu en Natuur: “In deze coronatijden trekken we zoveel mogelijk naar buiten, want buiten is de kans op verspreiding van ziektekiemen kleiner. Maar er zijn meer redenen om vaker naar buiten te trekken, zeker in de schoolcontext. We weten dat kinderen en jongeren gelukkiger, sociaalvaardiger en rustiger zijn in een groene omgeving. Daarom investeren we als provinciebestuur in natuurlijke schooldomeinen waar leerlingen op een ervaringsgerichte manier kunnen spelen, leren en ontdekken. Omdat leren in, met en van de natuur nieuw is voor veel leerkrachten, ondersteunt het Provinciaal Natuurcentrum de scholen in ‘natuurRijk leren’”.

Eén actiedag per jaar volstaat niet

Het Atheneum van Leopoldsburg werkte samen met het Regionaal Landschap Lage Kempen aan een groene speelplaats die gebruikt wordt voor educatieve doeleinden. Zo worden niet alleen de biologielessen, maar ook algemene lessen buiten op de groene speelplaats gegeven.

Ann Bervoets, beleidsondersteuner bij het Atheneum Leopoldsburg: “Als we onze waarden echt willen doorgeven aan de leerlingen, volstaat het niet om één keer per jaar een actiedag rond een groen thema te organiseren. Met dit vergroeningsproject gaan we een stap verder en realiseren we drie doelen: plaats voor groen en biodiversiteit op de campus, educatie in en over de natuur en welbevinden dankzij natuur”.

Van wilgenhut en amfitheater tot schoolschapen

Ook ’t Vlindertje in Sint-Truiden streeft ernaar zoveel mogelijk activiteiten buiten te organiseren om er bewegingsruimte, rust en verbinding met en respect voor de natuur te creëren. Met een buitenklas, een amfitheater, schoolschapen, een poel en een wiglo of wilgenhut biedt het groene schooldomein veel mogelijkheden voor educatieve activiteiten.

“Door samen te bouwen aan de wiglo leerden de kinderen samenwerken. Ze staken zelf de handen uit de mouwen en zijn extra betrokken. Die betrokkenheid maakt dat de kinderen respectvoller omgaan met de wiglo en de natuur in het algemeen”, aldus Pieter Ooms, kleuterleraar van basisschool ’t Vlindertje.

Mentaliteitswijziging

Schoolvergroening vraagt een mentaliteitswijziging, maar eens de buitenlessen ingeburgerd geraken, groeit de verbondenheid met de natuur. Dat bewijst Vrije Basisschool De Zevensprong in Ham die haar groene speelplaats gebruikt voor bepaalde lessen en de betrokkenheid ziet groeien bij leerlingen en leraren.

Karine Stijnen, directeur De Zevensprong: “We zijn onlangs gestart met het bouwen van kampen op de speelplaats, en zien dat iedereen enthousiast is. Zelfs de ouders dragen hun steentje bij en bezorgen ons stammen of takken op vraag van hun kinderen.”

Prototype laat leraren van morgen proeven van schoolnatuur

Naast deze projecten in secundaire en basisscholen realiseerde het Provinciaal Natuurcentrum samen met Hogeschool UCLL en met de hulp van het Regionaal Landschap Haspengouw & Voeren een prototype voor een buitenklas voor kleuters op de Campus Oude Luikerbaan. Zo ontdekken toekomstige leraren nog tijdens hun opleiding de voordelen van schoolnatuur.

“Met dit project bouwden we onze expertise op vlak van vergroening van schooldomeinen en natuurRijk leren verder uit”, zegt Johan Lambrix, coördinator educatie bij het Provinciaal Natuurcentrum. “Bovendien is het een plaats waar we nascholingen kunnen organiseren en waar andere (kleuter)scholen inspiratie kunnen opdoen.”

De buitenklas is een plek waar studenten de meerwaarde van het buiten zijn kunnen ontdekken en die de drempel moet verlagen om later zelf een buitenklas te realiseren tijdens hun baan als leraar. “In veel scholen wordt er geleerd over de natuur, maar is die natuur afwezig in de school. Of de drempel om de natuur in te trekken is nog te groot. Met deze buitenklas willen we toekomstige leraren warm maken voor meer natuur op school”, zegt Katleen Eerdekens, lector wereldoriëntatie aan de UCLL.