De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strict noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te avigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker toegesneden reclame en andere informatie te tonen.
Meer weten...
LSX

Strategisch management

Module Les
A Het lokaal bestuur nu en morgen Integrale kwaliteitszorg, management van verbetering en ontwikkeling van diensten
B Juridisch management Organisatiebeheersing
C Strategisch management Evaluatie van beleid i.f.v. effectiviteit en efficiëntie
D Financieel management BBC (Beleids- en beheerscyclus)
E HRM & Leiderschap
F Geïntegreerde eindproef

Integrale kwaliteitszorg, management van verbetering en ontwikkeling van diensten

Vereiste competenties (begintermen)

We verwachten een kritische ingesteldheid en dat je dingen in vraag durft te stellen.

Beoogde competenties (eindtermen)

Na afloop heb je meer inzicht in:

  • kwaliteit in de context van een publieke organisatie
  • de componenten van kwaliteit
  • de evolutie van het kwaliteitsdenken
  • de grote lijnen van de kwaliteitsmodellen
  • prestatiemanagement
  • de evolutie in het denken over prestatiemanagement
  • de link van prestatiemanagement naar andere aspecten van het overheidsmanagement.

Korte inhoud

We bespreken het ontstaan van kwaliteitsdenken in publieke organisaties en de evolutie in het kwaliteitsdenken (van inspectie  over processen naar integrale kwaliteitszorg). We gaan na welke componenten kwaliteit uitmaken. Daarnaast overlopen we kort enkele kwaliteitsmodellen en kwaliteitstechnieken. 
Zo komen we vanzelf terecht bij vragen als: kunnen we kwaliteit meten? Hoe kunnen we werken aan kwaliteit? Is er een link tussen prestatiemanagement in publieke organisaties en kwaliteitsmanagement?
En bovenal: hoe is het vandaag gesteld met de kwaliteit in lokale besturen?  

Duur

Halve dag

Docent

Patrick Doumen, secretaris stad Dilsen-Stokkem

Werkvorm/methodiek

  • Powerpoint
  • De student kan vooraf vragen bezorgen die tijdens de les behandeld worden.
  • De docent blijft na de opleiding beschikbaar voor vragen.

Examen

Geen examen 

Aantal deelnemers

Maximaal deelnemersaantal: onbeperkt