Integrale kwaliteitszorg, management van verbetering en ontwikkeling van diensten
Vereiste competenties (begintermen)
We verwachten een kritische ingesteldheid en dat je dingen in vraag durft te stellen.
Beoogde competenties (eindtermen)
Na afloop heb je meer inzicht in:
- kwaliteit in de context van een publieke organisatie
- de componenten van kwaliteit
- de evolutie van het kwaliteitsdenken
- de grote lijnen van de kwaliteitsmodellen
- prestatiemanagement
- de evolutie in het denken over prestatiemanagement
- de link van prestatiemanagement naar andere aspecten van het overheidsmanagement.
Korte inhoud
We bespreken het ontstaan van kwaliteitsdenken in publieke organisaties en de evolutie in het kwaliteitsdenken (van inspectie over processen naar integrale kwaliteitszorg). We gaan na welke componenten kwaliteit uitmaken. Daarnaast overlopen we kort enkele kwaliteitsmodellen en kwaliteitstechnieken.
Zo komen we vanzelf terecht bij vragen als: kunnen we kwaliteit meten? Hoe kunnen we werken aan kwaliteit? Is er een link tussen prestatiemanagement in publieke organisaties en kwaliteitsmanagement?
En bovenal: hoe is het vandaag gesteld met de kwaliteit in lokale besturen?
Duur
Halve dag
Docent
Patrick Doumen, secretaris stad Dilsen-Stokkem
Werkvorm/methodiek
- Powerpoint
- De student kan vooraf vragen bezorgen die tijdens de les behandeld worden.
- De docent blijft na de opleiding beschikbaar voor vragen.
Examen
Geen examen
Aantal deelnemers
Maximaal deelnemersaantal: onbeperkt