De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.
twee fietsers op asfalt weggetje in het groen net voor een houten brug (fotograaf Robin Reynders)

Trage wegen

Trage wegen zijn paden of wegen die bestemd zijn voor niet-gemotoriseerd verkeer. Ze worden in de eerste plaats gebruikt door wandelaars, fietsers en ruiters. Het zijn de ideale wegen om je snel én veilig te voet of met de fiets op je bestemming te brengen. Of om snel in je buurt een rondje te lopen of je (klein)kinderen te laten spelen. Ook landbouwers gebruiken deze wegen nog regelmatig. Vaak bestaan dit soort wegjes al heel lang, maar werden ze in de loop van de jaren minder en minder gebruikt. Net omdat veel trage wegen al lang gebruikt worden, behoren ze tot het onroerend erfgoed van de omgeving. Ze verbinden vaak plaatsen zoals kapelletjes, velden en dorpskernen langs eeuwenoude tracés.

Ook voor de natuur zijn trage wegen belangrijk. Planten en dieren gebruiken ze om te migreren - dus ook om zich te verplaatsen - tussen grotere natuurlijke gebieden. Dat is positief voor de biodiversiteit in de omgeving. Trage wegen verdienen het om beschermd én gebruikt te worden.

Eén soort "trage wegen" zijn de buurt- en voetwegen. Zij hebben een juridisch statuut dankzij de "Wet op de buurtwegen" uit 1841. In de jaren na het van kracht worden van deze wet werden alle buurt- en voetwegen opgetekend in een atlas: de Atlas der buurtwegen. Behalve de buurt- en voetwegen heb je ook nog kerkwegels, landwegen, boswegen, enz. Dit zijn wegen, meestal gebruikt door niet-gemotoriseerd verkeer, die NIET zijn opgenomen in de atlas der buurtwegen. Een “trage weg” is dan eigenlijk de verzamelnaam voor buurtwegen, voetwegen, kerkwegels, land- en boswegen, jaagpaden, enz.

Uitgebreide info over alle trage wegen lees je ook op de website van de vzw Trage Wegen.

  1. Atlas der Buurtwegen
  2. Buurt- en voetwegen nu
  3. Welke taken vervult de provincie?
  4. Tragewegenplannen

Foto: © Robin Reynders

Contactgegevens dienst

Mobiliteit en Routenetwerken, Directie Omgeving
Universiteitslaan 1
3500 Hasselt

tel. 011 23 83 40
e-mail mobiliteit@limburg.be

Openingsuren

Het Provinciehuis is elke werkdag geopend van 9 tot 17 uur.

Het is aangeraden om eerst jouw contactpersoon telefonisch te contacteren. Omwille van de maatregelen rond Covid-19 (coronavirus) werken de provinciale medewerkers zo veel mogelijk van thuis uit.
Heb je een afspraak in het Provinciehuis, hou je aan de geldende maatregelen. Een goede handhygiëne en een afstand bewaren van elkaar van 1,5 meter is verplicht.

Limburg gaat klimaatneutraal - klimaatwandelingen
naar het online platform Limburg in cijfers

Nieuws

woensdag, 22 april 2020
Sfeerbeeld uit de vorming
De Mobiliteitscentrale voor Aangepast Vervoer (MAV) startte in maart de jaarlijkse vormingen binnen het “Lerend Netwerk”. Dat Lerend Netwerk werd een aantal jaren geleden in het leven geroepen door de...
woensdag, 22 april 2020
Foto van de herinrichting met links één rijstrook voor de wagen en rechts een brede, vrijliggende fietssnelweg
In Beringen legde de provincie Limburg zo’n 420 meter fietssnelweg aan langs het Albertkanaal. Tussen de brug van Tervant (ter hoogte van de Zandhoefstraat) en de kanaalbrug (aan de Kolenhaven)...
woensdag, 25 maart 2020
Folder MAV
Personen met een mobiliteitsbeperking kunnen in deze moeilijke Corona-tijden beroep blijven doen op de Mobiliteitscentrale voor Aangepast Vervoer (MAV) van de provincie Limburg.  Wie een noodzakelijke...