Heel wat Limburgse musea – waaronder Bokrijk – ontvangen mooie subsidies

zondag, 01 oktober 2023

Minister van Cultuur Jan Jambon zet de inhaalbeweging voor de erfgoedsector kracht bij. Voor de periode 2024-2028 komt er telkens 25 miljoen euro bij. En daar varen heel wat Limburgse musea wel bij. Zij werden goed beoordeeld en bijgevolg ook goed bedeeld.

“We zijn fier op deze Limburgse musea. Het zijn belevingscentra, waarvan de maatschappelijke rol – als plek waar je horizon wordt verbreed en je creativiteit wordt gestimuleerd, als educatiehub en als waardevolle vrijetijdsbesteding – niet mag worden onderschat. Zij brengen het Limburgse erfgoed naar het brede publiek. Zij verdienen de titel van landelijk erkende musea. We zijn dan ook blij dat hun inspanningen door de onafhankelijke commissie en door minister-president Jambon worden erkend,” zegt Igor Philtjens, voorzitter van Het Domein Bokrijk vzw en gedeputeerde van Toerisme en Erfgoed. Ook Bokrijk mag opnieuw op een mooie subsidie rekenen.

Erfgoed vertelt ons wie we zijn, vanwaar we komen. Het verleden leert ons het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven.

“Musea als Bokrijk dragen die boodschap naar hun bezoekers uit. Bokrijk koestert erfgoed, houdt het levend. We zijn dan ook blij dat het Openluchtmuseum opnieuw een positieve beoordeling mocht ontvangen, zowel voor de huidige werking als voor het ingediende museumbeleidsplan 2024-2028. Het museum ontvangt de volledige gevraagde middelen, een stijging met ca. 75 %. Dit toont aan dat onze collectiewerking, de restauraties van het patrimonium en de hernieuwde presentaties niet enkel door onze bezoekers maar dus ook door een onafhankelijke commissie worden gesmaakt. Dan weet je dat het verhaal dat we in Bokrijk brengen écht goed zit,” legt voorzitter Igor Philtjens uit.

“Ook het thema vakmanschap speelt in de museale werking een belangrijke rol. Al meer dan 60 jaar kun je in Bokrijk vakmanschap en erfgoed voelen en beleven. Maar het oubollige imago van een gestold verleden is niet meer. We vertrekken steevast vanuit het heden. En dat heden liegt er niet om. Vakmanschap wint alsmaar aan belang in een wereld die steeds sneller en globaler draait. Begrippen als ‘authentiek’, ‘duurzaam’ en ‘eerlijk’ – vaak met ambachten geassocieerd – krijgen meer waarde toegespeeld. Tegelijk wil een alsmaar grotere groep mensen waardevol werken met handen, hoofd en hart,” gaat gedeputeerde Igor Philtjens verder.

“In 2017 merkten we dat het museum hierover erg veel vragen kreeg. Er was duidelijk nood aan een aanspreekpunt dat de cross-over kon maken tussen historisch en hedendaags vakmanschap. Beide zijn immers even belangrijk en versterken elkaar. Vanwege de ruime en brede vakmanschapsexpertise die in Bokrijk aanwezig is, kreeg Bokrijk in 2019 ‘Vakmanschap & Erfgoed’ toegekend als landelijke dienstverlenende rol voor vakmanschap en erfgoed,” licht voorzitter Igor Philtjens toe.

Het nieuwe deeldossier Vakmanschap & Erfgoed haalde met enkele opmerkingen een status quo.

“We erkennen de pijnpunten die de commissie aanhaalt, maar we zijn ervan overtuigd dat Vakmanschap & Erfgoed – als tak van de vakmanschapswerking binnen Bokrijk – zijn rol binnen het borgen, doorgeven en futureproof maken van vakmanschappen, mits een nog meer nodengerichte werking, volledig kan waarmaken. Projecten als Focus Vakmanschap staven dit. We zijn dan ook verheugd dat minister-president Jambon die ambitie bijtreedt,” gaat voorzitter Igor Philtjens verder.

“Al sinds 1996 is Bokrijk een landelijk erkend museum. We kijken ernaar uit om ook de komende jaren mensen met erfgoed en vakmanschap te verbinden en een boeiende programmatie naar miljoenen bezoekers en duizenden vakmensen uit te dragen,” besluit gedeputeerde Igor Philtjens.

maandag, 18 september 2023
Limburg Flanders - 2024 UEC Road European Championships - van Heusden-Zolder naar Hasselt - van 11 tot en met 15 september 2024
Van 11 tot 15 september 2024 komen de UEC Road European Championships naar Vlaanderen. De provincie Limburg is dan het decor voor 14 Europese kampioenschappen die elk van start gaan in Heusden-Zolder...

Provincie Limburg is ook social