De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.
  • Start
  • Werken
  • Economie
  • Corona-onderzoek wijst op een blijvende gedragsverandering in het voordeel van handel, horeca en toerisme
gedeputeerden Tom Vandeput en Igor Philtjens samen met professor Wim Marneffe aan de ingang van het provinciehuis

Corona-onderzoek wijst op een blijvende gedragsverandering in het voordeel van handel, horeca en toerisme

maandag, 25 januari 2021

De COVID-19-pandemie heeft zonder twijfel een enorme impact op de Limburgse economie, samenleving en zorgverlening. Op economisch vlak is het beeld zeer wisselend: bepaalde economische sectoren zoals handel, horeca, toerisme, de evenementensector, ... zijn zwaar geïmpacteerd. Bedrijven in bepaalde andere sectoren hebben daarentegen groei laten noteren.

De coronacrisis treft ook elk individu in zijn bewegingsvrijheid en sociale relaties. Die gedragswijzigingen en de individuele beleving zijn eind vorig jaar door UHasselt en het onderzoekscollectief "De Betrokken Partij", met steun van de provincie Limburg, onderzocht.

Van begin oktober tot midden november 2020 namen 3.975 Limburgers deel aan de online bevraging. “Ons onderzoek is erop gericht beleidsmakers inzichten te verschaffen, zodat zij maatregelen kunnen uitwerken”, zegt professor Wim Marneffe van de onderzoeksgroep Beleidsmanagement van de Faculteit Bedrijfseconomische Wetenschappen van de UHasselt.

Tom Vandeput, gedeputeerde van Economie:"Deze ongewone coronatijden noodzaken ons om verder te kijken dan de harde economische cijfers en de polsslag te blijven houden met onze Limburgse samenleving. Als deputatie zijn we dan ook ingestapt in dit onderzoek.”

Winkelhieren is een blijver

Uit het onderzoek blijkt dat 28 % van de bevraagde Limburgers meer gekocht heeft bij de lokale handelaars dan voor de Coronacrisis. 45 % geeft aan meer online te hebben gekocht.

Gedeputeerde van Economie Tom Vandeput: “De campagnes voor winkelhieren hebben duidelijk effect gehad. En de klantenbinding lijkt een blijver. 38% van de ondervraagden stelt ook na de Coronacrisis bij de lokale handelaars te blijven kopen. Dit is hoopvol voor de sector die tijdens de pandemie zware klappen heeft kreeg.”

Jobzekerheid en digitale revolutie

92 % van de Limburgers schat de kans op jobverlies laag tot zeer laag in. In geval van jobverlies denkt bijna 60 % binnen het jaar terug aan het werk te zijn. Gedeputeerde van Economie Tom Vandeput: “Dit zijn zeer bemoedigende cijfers. Limburgers hebben dus vertrouwen in de Limburgse economische veerkracht. Met SALKturbo gaan we die veerkracht aanwakkeren zodat de Limburgse economie terug kan rechtveren en op middellange termijn nog sterker kan worden.”

Corona heeft de digitalisering van de economie en de samenleving doen versnellen. Gedeputeerde van Economie Tom Vandeput: “32 % van de ondervraagden denkt na corona meer te gaan thuiswerken. Ook de digitale vaardigheden scoren relatief goed. Enkel bepaalde doelgroepen zoals de gepensioneerden en de niet-werkende hebben het moeilijk met de digitale transitie.”

Fietsen populairder dan ooit

Op het vlak van vrijetijdsbesteding behouden de bevraagden vooral hun zin in buitenbeleving over aan de pandemie. 45 % geeft aan dat ze omwille van corona meer zijn gaan fietsen. Dat sluit ook aan bij de fietscijfers van 2020. Het Limburgse fietsroutenetwerk noteerde tijdens de lockdown van maart 2020 een stijging van 60 % recreatieve fietsers. Op jaarbasis noteren we een stijging van 25 %. Gedeputeerde van Toerisme Igor Philtjens: “Onze investeringen in het Limburgs fietsroutenetwerk komen nu goed van pas. Door de uitbouw van Limburg als een toeristische fietsprovincie kunnen we nu snel schakelen op de behoeften van de Vlamingen en de Limburgers. 54 % van de Vlamingen geeft aan dat ze bij een toeristisch verblijf in eigen land wensen te fietsen. Dit percentage is een enorm marktpotentieel waar we met onze campagnes van Toerisme Limburg op in blijven spelen.”

Jongeren ontdekken Limburg

De overgrote meerderheid (73 %) gaf aan enkel met het eigen gezin een vakantie te plannen, 1 op 3 ontdekt ons binnenland ook graag met vrienden en slechts 5 % trommelt er de wandel - of fietsclub voor op.

Opmerkelijk genoeg vertonen ook jongeren nu een verhoogde interesse in Limburg. 34 % van de bevraagde studenten overweegt de provincie als reisbestemming voor een verblijf in eigen land.

“Het succes bij een jonger doelpubliek is een goed vooruitzicht,” aldus gedeputeerde van Toerisme Igor Philtjens. “Het geeft aan dat ons aanbod beantwoordt aan de nieuwe trends. Jongeren zoeken naar betekenisvolle vakanties, met een goede mix tussen natuur, activiteit en cultuur, gekleurd door de lokale authenticiteit."

Cijfers mét perspectieven

De mooiste cijfers zijn de vooruitzichten voor het binnenlands toerisme. Bijna de helft van de respondenten overweegt de komende 12 maanden minstens één nacht in eigen land te boeken. Ons land heeft veel te bieden, naast de kust en de Ardennen claimt Limburg een plaats in de top drie van Belgische bestemmingen. Bemoedigende cijfers dus, voor een sector die het momenteel zwaar te verduren heeft.

Gedeputeerde van Toerisme Igor Philtjens: “De toeristische sector in Limburg heeft zich van zijn beste kant laten zien. Onze gastheren zijn in deze moeilijke tijden onze gasten met de glimlach blijven ontvangen en blijven vernieuwen. We maken ons klaar om onze gasten weer als vanouds te verwennen. Ook in 2021 blijven we investeren in topbelevingen en komen er nieuwe nationale promotiecampagnes. Vol vertrouwen in onze eigen sterktes kijken we vooruit.”

Top 10 van maatregelen

Professor Wim Marneffe: “We hebben ook gepeild naar de maatregelen die de Limburgers wensen tijdens en na de coronacrisis. Het aanpakken van de éénzaamheid en sociaal isolement bij de inwoners staat voorop. 48 % wil dat de overheid het winkelhieren stimuleert en 45 % wil dat er meer wordt ingezet op handhaving van de coronamaatregelen. Ook het aanmoedigen van een bezoek aan de plaatselijke horeca, na het opheffen van de verplichte sluiting, en investeringen in fiets- en wandelpaden staan in de top 10 van meest gewenste maatregelen.”

Nieuws op maat

Het overzicht van nieuws, door jou gekozen ...

Dit e-mailadres bestaat al. Je kunt jouw voorkeuren altijd aanpassen via jouw account.
  • Start
  • Werken
  • Economie
  • Corona-onderzoek wijst op een blijvende gedragsverandering in het voordeel van handel, horeca en toerisme